social-phone
social-whatsApp
social-telegram
social-instagram
جستجو
فارسی
Back to all

آشنایی با روش های چاپ کارتن

آشنایی با روش های چاپ کارتن

چاپ کارتن یکی از تخصصی ترین و حرفه ای ترین مشاغل در صنعت کارتن سازی می باشد. کارتن های بسته بندی به روش های مختلف قابلیت چاپ پذیری دارند و با توجه به نیاز و سلیقه مشتری در سایت چاپم کن در اختیار مشتریان عزیز قرار خواهد گرفت. در این مقاله از سایت چاپم کن به بررسی همه چیز درباره انواع روش های چاپ کارتن می پردازیم. با ما همراه باشید.

فرایند تولید در صنعت کارتن سازی

تولید و چاپ کارتن های مقوایی توسط شرکت ها، کارخانجات و صنایع کوچک و بزرگ کارتن سازی انجام می شود. این صنعت همچون صنایع غذایی، کشاورزی و … یکی از مهم ترین نیازهای بازار و جامعه را تامین می کند و از جمله مشاغل و صنایع مهم در کشورهای مختلف شناخته می شود.

هر صنعت تولیدی برای بسته بندی کالاها و محصولات خود به لوازم و تجهیزات مناسب نیاز دارد تا علاوه بر ارائه خدمات بهتر به مشتریان، با ظاهری لوکس و جذاب بازاریابی بهتری برای کسب و کار خود داشته باشد، از این رو استفاده از انواع مدل های کارتن و جعبه های مقوایی می تواند بهترین و مناسب ترین گزینه برای صنایع تولیدی مختلف باشد. صنعت کارتن سازی نیز همچون سایر صنایع تولیدی در وهله اول با ابتدایی ترین اختراعات بشر فعالیت خود را آغاز کرد و با گذشت زمان و تغییر سبک زندگی بشر، به مرور ماشین آلات صنعتی و دستگاه های پیشرفته به این صنعت راه یافتند، به طوری که امروزه تمامی فرایند تولید و چاپ کارتن در این صنعت توسط دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی انجام می شود.

چاپ کارتن با استفاده از دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی امروزه بسیار راحت تر از گذشته انجام می شود؛ اما با این حال در این صنعت نیز همچون سایر صنایع به نیروی انسانی ماهر نیاز داریم تا با تخصص و مهارت لازم تمامی مراحل تولید و چاپ کارتن را مدیریت و کنترل نماید.

بنابراین صنعت کارتن سازی از جمله صنایعی است که با تخصص و مهارت انسان همراه با تکنولوژی های نوین نیازهای مهمی از جوامع و سایر صنایع را برطرف می سازد.

آشنایی با روش های چاپ کارتن

چاپ کارتن با روش فلکسوگرافی

در این نوع چاپ،  طرح مورد نظر به صورت مستقیم و با کمک دستگاه فلکسوگرافی بر روی نمونه های مختلف از بسته بندی پیاده سازی می گردد. در روش فلکسوگرافی چاپ کارتن از کلیشه هایی با جنس ژلاتینی ( همانند مهرهای ژلاتینی ) استفاده می شود. به گونه ای که در این روش نقش و طرح برجسته با کارتن و جعبه در تماس مستقیم قرار گرفته و طرح بر روی آن پیاده سازی می شود.

این نوع از چاپ، بسیار راحت می باشد و برای چاپ بر روی کارتن های لایه ای گزینه بسیار مناسبی است. از این رو برای درج لگو و مشخصات شرکت بر روی بسته بندی ها از این نوع  چاپ استفاده می شود. البته لازم به ذکر است این نوع چاپ کارتن عموما برای چاپ نوشته ها به صورت تک رنگ ، دو یا سه رنگ و بر روی کارتن های سفید یا قهوه ای رنگ انجام می شود و برای چاپ عکس گزینه مناسبی نخواهد بود.

از دیگر مزایای آن می توان به سرعت بالا، امکان تولید در حجم بالا، توانایی چاپ بر روی سطوح ناهموار و چند لایه، ماندگاری بالا و هزینه مناسب اشاره نمود.

فلکسوگرافی چیست و چگونه عمل می‌کند؟

دستگاه فلکسوگرافی مانند یه مهر ژلاتنی بزرگ و انعطاف پذیر عمل می‌کند و قسمتی از دستگاه که نقش و طرح برجسته دارد با کارتن و جعبه در تماس مستقیم قرار گرفته و طرح را روی آن پیاده می‌کند. اغلب لوگو ها، مشخصات و توضیحات شرکت‌ها که بر روی کارتن بسته بندی دیده می‌شود از همین طریق بر روی کارتن چاپ می‌شود.

از دیگر مزایای روش چاپ فلکسوگرافی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قیمت مناسب
  • سرعت بالای چاپ
  • توانایی چاپ بر روی سطوح ناهموار و چند لایه
  • قابلیت ماندگاری بسیار بالای طرح روی بسته بندی

از معایب این روش که در هنگام سفارش کارتن چاپی باید به آن توجه داشت، این است که این روش تولید کارتن چاپی تنها برای چاپ نوشته مناسب است و برای چاپ عکس پیشنهاد نمی‌شود. چرا که کیفیت تصویر چاپی به این روش پایین است.

چاپ افست روی کارتن

چاپ افست روی کارتن

این نوع چاپ که با عنوان چاپ مسطح هم شناخته شده است، یکی از نمونه های رایچ چاپ بر روی انواع بسته بندی می باشد. در واقع چاپ افست روی کارتن از رونق و کیفیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. البته باید به این نکته توجه داشت که چاپ  افست در حجم بالا تولید نشده و بر روی سطوح صاف بدون هیچ گونه برجستگی یا فرو رفتگی انجام می شود.

در این روش چاپ دو لاستیک استوانه ای آغشته به رنگ بر روی کارتن فشار داده داده می شوند. از آنجا که این چاپ برجستگی یا فرورفتگی ندارد به رابط (زینک) چاپ مسطح نیز موسوم است . در این نوع چاپ از دو نوع رنگ پنتون و  CMYK استفاده می شود.

رنگ CMYK چیست ؟

این نوع رنگ متشکل از چهار رنگ پایه فیروزه ای، ارغوانی ، زرد و سیاه می باشد. البته از ترکیب این چهار رنگ اصلی که به راحتی روی کارتن های بسته بندی می نشیند، می توان 256 رنگ جدا و همین طور میلیون ها رنگ ترکیبی به وجود آورد.

رنگ پنتون چیست ؟

این نوع رنگ از طیف های مختلفی ساخته شده و وظیفه زیبا سازی بسته بندی ها را بر عهده دارد.

  • چاپ لمینتی کارتن بسته بندی

این نوع از چاپ که با عنوان چاپ لمینتی شناخته شده است از کیفیت بالایی برخوردار بوده و در موارد زیادی استفاده می گردد. به همین منظور برای عموم  بسته بندی های صادراتی از چاپ  لمینتی و در تیراژ بالا استفاده می نمایند. برای اجرای این نوع چاپ بر روی کارتن بسته بندی باید یک لایه چاپ شده با رنگ و طرح دلخواه را با لایه ای نایلونی یا سلفونی بر روی کارتن بسته بندی چسباند. در واقع با این روش چاپ، کارتن های بسته بندی  تبدیل به کارتن های لمینتی درخشان تر و مقاوم تر می گردند.

  • چاپ کارتن به روش سیلک

این نوع از چاپ که به صورت مستقیم بر روی انواع بسته بندی های انجام می شود از ساده ترین و ارزان ترین روش های موجودی بودده که معمولا به صورت تک رنگ یا در دو رنگ مجزا اجرا می شود. در اجرای چاپ سیلک، رنگ با استفاده از شابلون و غلتک های مخصوص بر روی مقوا پیاده سازی شده و از مزایای آن می توان به دوام و کیفیت بالای آن بر روی انواع سایز ورق از بزرگ تا کوچک اشاره نمود.

یکی از قدیمی ترین روش های چاپ و تولید کارتن روش چاپ سیلک می باشد که در جهان امروز منسوخ شده است و استفاده چندانی ندارد. در این روش تنها می توانید از یک یا دو رنگ برای چاپ طراحی ها استفاده کنید.

چاپ کارتن با روش چاپ سیلک با سرعت بسیار پایینی انجام شده و محدودیت در انتخاب رنگ و طرح می تواند کیفیت کار شما را کاهش دهد. در چاپ سیلک شما تنها می توانید از یک یا دو رنگ در چاپ طراحی ها استفاده کنید که این موضوع از جذابیت ظاهری بسته بندی کالا می کاهد و بر فروش شما تاثیر مستقیمی می گذارد.

بنابراین اگر به دنبال چاپ با کیفیت و طراحی های فوق العاده هستید، توصیه می کنیم از چاپ فلکسو یا لمینت برای چاپ و تولید کارتن استفاده کنید.

چاپ پیجیتال

چاپ دیجیتال

در چاپ دیجیتال تصاویر دیجیتالی به طور مستقیم به محصولات چاپی تبدیل می شود, چاپ دیجیتال دارای هزینه بیشتری برای چاپ هر صفحه در مقایسه با روش‌های سنتی مثل چاپ افست است ولی این قیمت بالاتر معمولاً با صرفه جویی در هزینه‌های دیگری که در تهیه پلیت‌های چاپ انجام می‌شوند برای تیراژهای کم‌تعداد جبران می‌شود. تفاوت اصلی بین چاپ دیجیتال و روش‌های دیگر چاپ مثل چاپ افست, فلکسوگرافی، گراور، یا لترپرس در استفاده نکردن از پلیتهای چاپ است که در نتیجه مراحل آماده‌سازی پیش از چاپ سریع تر و ارزان‌تر هستند.

اکثر افراد به واسطه پرینتر های رومیزی با چاپگرهای دیجیتال و عملکرد آن ها آشنایی دارند چاپ دیجیتال برای چاپ کارت ویزیت, کارت پستال و …به کار گرفته می شود, اما سوال اینجاست که چاپ دیجیتال چه استفاده ای در صنعت بسته بندی می تواند داشته باشد؟

بسیاری از تولید کنندگان برای عرضه ی محصول خود در مراحل اولیه ی تولید, نیاز به تعداد بالایی از جعبه ندارند ولی به دلیل محدودیت های تعداد چاپ در چاپ افست و همچنین هزینه های اولیه بالای این روش, برای بسته بندی محصولشان مجبور هستند تعداد بالاتر از نیازشان جعبه تهیه کنند که هزینه زیادی برای شروع یک کسب کار جدید روی دستشان می گذارد.

چاپ با استفاده از تکنولوژی چاپ دیجیتال باعث می شود هزینه چاپ در تیراژهای کم به مقدار قابل توجهی کاسته شود. ازین چاپگر ها می توان برای چاپ نمونه جعبه و یا چاپ طرح های متنوع بدون نیاز به ساخت پلیت استفاده کرد.

مزایا

  • هزینه کمتر چاپ برای تیراژهای کم تعداد
  • نداشتن محدودیت در حداقل میزان چاپ
  • کیفیت بسیار بالای چاپ قابل مقایسه با چاپ افست
  • چاپ مستقیم از کامپیوتر به سطح چاپی بدون نیاز به پلیت

معایب

  • هزینه بالای چاپ برای تیراژهای بالا
  • گرانقیمت بودن جوهر های inkjet
  • نمی توان از رنگ ها و روکش های اضافی و آپشنال در چاپ استفاده کردچاپ جوهر افشان

چاپ جوهر افشان ( Inkjet Printing )

چاپ جوهر افشان از نمونه چاپ های دیجیتالی بر روی انواع کارتن های بسته بندی می باشد و از مزایای آن می توان به،  مقرون به صرفه بودن و سرعت بالای چاپ اشاره نمود. در واقع برای اجرای این نوع چاپ نیازی به تماس مستقیم جوهر افشان با سطح مورد نظر نخواهیم داشت. از این رو از چاپ چوهر افشان می توان برای سطوح منحنی هم استفاده نمود.

  • چاپ متالایز

یکی دیگر از روش های نوین چاپ بر روی کارتن های بسته بندی، چاپ متالایز می باشد. و از آن جایی که این نوع چاپ از کیفیت بالا و زیبایی منحصر به فردی برخوردار می باشد، از آن بر روی بسته بندی کالاهای خاص استفاده می گردد. در این روش از چاپ، از کاغذ مخصوصی که شامل لایه متالیکی با کوتینگ ژلاتینی می باشد، استفاده شده است. در واقع وجود این لایه باعث می شود تا جوهر به خوبی روی سطح قرار گیرد.

جنس این لایه نازک متالیکی ، عموما از جنس آلومینیوم با ظاهری براق و درخشنده است و از مزایای آن می توان به کیفیت بالای رنگ و وضوح خوب آن در چاپ دیجیتال اشاره نمود.

جمع بندی :

در حقیقت صنعت چاپ بر روی کارتن های بسته بندی اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که به وسیله آن می توان  محصول داخل بسته بندی را به خوبی معرفی کرده و با انتخاب صحیح  و اجرای درست چاپ بر روی کارتن های بسته بندی، فروش خود را نسبت به  محصولات مشابه افزایش داد.

نظرات
انصراف از نظر Close